L Liikenne
L3 Maantieliikenne
Autoliikenteen alkuaikoja. Pekka Veijalaisen linja-auto Elisenvaaran aseman edessä.
L3-03-001-1620
(d147) (L0732)
Tauno Huolman Viipurin Linja-ato Oy:n rahastajana Elisenvaaran asemalla.
L3-03-002-1621
EI NÄYTTÖKUVAA
L3-03-003-1622
Rahastaja Tauno Huolman ja kuljettaja Uuno Leppänen Elisenvaaran asemalla Viipurin Linja-auto Oy:n linja-auton vieressä.
EI NÄYTTÖKUVAA Pekka Mutikainen Elisenvaarasta Chevrolet-autossaan aseman läheisyydessä.
L3-03-004-1623
epäselvä kuva : L3-04-001-1624 (L0390)
Haapavaaraan saatiin maantie 1920-luvulla. Tämä ns. hevosenkenkätie lähti Suohovin maanviljelyskoulun läheltä ja päättyi Elisenvaaran ja Sorjon väliselle tielle noin 1,5 kilometrin päähän lähtökohdastaan.
EI NÄYTTÖKUVAA


L3-16-001-1625

Jenny Räkköläinen seisoo Kuuppalan kyläläisten rakentaman kävelysillan Himohirren puoleisessa päässä. Silta johti yli meijerin salmen Kurkijoen osuusmeijerin pihaan ja sieltä maantielle.
Lopotista hoiti Ruposen liikenne (Oy?) yhteyksiä Elisenvaaraan ja aina Sortavalaan sekä Viipuriin saakka.
L3-20-001-1626 (d148)

L3-20-002-1627
(d149) Suurkuva.
Aune Niskasen
txt-täydennys:
Pekka Veijalaisen autoja, jotka olivat alkuaikoina varsin tärkeitä Lopotin ja Elisenvaaran välisessä liikenteessä. Tässä Pekan "pirssiauto" ja omnibussi (takakyltissä: Elisenvaara Kurkijoki) Pekan kotipihalla v. 1930.
Kurkijoen meijerin ns. seka-auto, jossa monet ihmiset matkustivat Elisenvaaran ja Lopotin välin.
L3-20-003-1628 (d150)
 EI NÄYTTÖKUVAA
L3-20-004-1629
Kurkijoen meijerin seka-auto tulossa Elisenvaarasta maa-liskuun markkinoiden aikana. Väkeä on paljon. Auto on Keski-Karjalan myymälän kohdalla Lopotissa.
epäselvä kuva : L3-20-005-1630
Kurkijoen meijerin seka-auto meijerin pihalla. Meijerin autonkuljettaja Väinö Ryyhä lähdössä Elisenvaaraan tavanmukaiselle rahdin kuljetusmat-kalle. Taustalla näkyy Uudenkylän Karvalinvuori.
epäselvä kuva
L3-20-006-1631
Oikealla Kurkijoen meijerin seka-auto ja vasemmalla Siiran auto sekä sen kuljettaja.

L3-20-007-1632
Lumivaaran ja Kurkijoen kuorma-autoja Lumivaarassa. Vasemmalla on Antti Hartikan omistama kuorma-auto.
EI NÄYTTÖKUVAA
L3-20-008-1633
Autoilija Martti Kuosa oli lähtöisin Lapinlahden kylästä. Lopotissa hän toimi autoilijana monia vuosia asuen ns. maalaisliiton talossa. Nash-merkkinen henkilöauto oli hänen viimeinen ajokkinsa.

L3-20-009-1634
Nelipyörärattaat, joilla annettin ajoharjoittelua maa-miesoppilaille, ilmeisesti ennen I maailmansotaa.(L0115)
(=(M3-20-047-2164))
dia kadonnut   L3-20-010
Ruposen liikenne harjoitti säännöllistä linja-autoyhteyttä Lopotin ja Elisenvaaran välillä. Autot lähtivät Lotta-kahvilan edestä. Se oli entinen Räkköläisen liiketalo, jonka Kurkijoen suojelus-kunta osti kauppaneuvos Svante Kurikalta. Oikealla seisoo autonkuljettaja Veikko Tarvonen.

L3-20-011-1635

Valokuva:
Hannes Hakulinen.

Kurkijoen osuusmeijerin ensimmäinen auto, NAC-merkkinen ketjuvetoinen käytetty kuorma-auto hankittiin Saksasta. Autossa oli ketjuveto, karbidilyhdyt ja umpikumiset renkaat. Ohjauspyörä oli oikealla puolella. Auto ei lainkaan sopeutunut Suomen mäkiseen maastoon.

L3-20-012-1636
Valokuva:
Hannes Hakulinen.
Kurkijoen osuusmeijerin toinen auto T-mallin Ford hankittiin 1924 ja edellinen auto myytiin Lampiselle Sillankorvan kylään traktoriksi. Kuvassa Nikolai Klementjeff lastaa autoa syksyisessä lumisateessa.
   L3-20-013-1637
Autoja Lopotissa. Kuva lienee maanviljelysneuvos Evald Relanderin hautajaisten aikaan 1926. Lopotin taloista näkyy aivan kuvan vasemmassa reunassa Kansallis-Pankin talon nurkka, keskellä Tuomas Rädyn leipomo- ja kahvilaliike sekä oikealla Johan Kaupin kirjakauppa.
Risto Kurki: kuva on otettu v.1924, isäni Yrjö Kurjen (s.1915) syntymäkodin edessä, joka oli myöh. Rädyn leipomo-kahvila.
EI NÄYTTÖKUVAA
L3-20-014-1638
Hannes Hakulisen Dodge-merkkinen avoauto, joka tehtiin umpiautoksi. Kuljettajan paikalla Väinö Ryyhä.
   L3-20-015-1639
Konemestari Hannes Hakulisen ensimmäinen auto oli NAC-merkkinen, mutta hieman nuorempi kuin Kurkijoen osuusmeijerin aluksi omistama samanniminen auto. Nyt henkilöautossa oli jo ilmarenkaat, eikä se myöskään ollut ketjuvetoinen. Ohjauspyörä oli vielä oikealla puolella ja vaihdetanko oikealla puolella auton sivulla. Kuvassa tämä auto on Tolvajärven harjulla. Auton oikealla puolella on Hannes Hakulinen, Veera Teräntö tyttärensä Paulan kanssa ja Helena Hakulinen. Autossa istuu Aleksei Klementjeff.
Valok. Antti Teräntö.
L3-20-016-1640 (L0218)
Autoja Lopotin kunnanlääkärin talon edustalla. Oikealla apteekkari Turkaman Plymouth ja siitä vasemmalle Esa Kauppisen T-mallin Ford sekä apteekkari Orvar Juseliuksen Berliet. Kuvan vasemmassa reunassa on Pekka Veijalaisen Chevrolet-merkkinen linja-auto, jonka vieressä Esa Kauppinen. Juseliuksen auton edessä seisoo Hannes Hakulinen ja takana Orvar Juselius. (L0218): Nimismiehen talo.

L3-20-017-1641
Toivo Räty Viipurista autoineen Lopotissa 1922 Rädyn kahvilan edessä. Huomaa ohjauspyörä autossa on oikealla puolella. (L0165)
Aune Niskasen kokoelmasta:

Suurkuva.

L3-20-018

Pekka Veijalaisen ensimmäinen auto Kurkijoella v. 1926 (ostettu Viipurista 1924) Elisenvaaran asemalla. T-malli Ford, 28 hv, peltikatto ja sadeverhot sivuilla. Ensin pantiin lämmintä vettä moottoriin ja sitten veivattiin käyntiin. Etupyörät 4" ja takarenkaat 6" (paksut). Vauhti oli n. 40/h. Isoissa mäissä piti kyytiläisten nousta työntämään.
Aune Niskasen kokoelmasta:
EI NÄYTTÖKUVAA
L3-20-019
Pekka Veijalaisen viimeinen auto kotipihalla Kurkijoella v. 1937. Viininpunainen, 7:lle hengelle. Dodge-merkkinen, palveli häntä vielä evakossakin Pöytyällä.
Aarne Hongell autonsa kanssa kotipihalla Mikrilässä. Liikennelupa tuli vapuksi 1937.
L3-24-001-1642
Silta Soskuanjoen yli Savojan kylässä Torvisen myllyn luona.
L3-35-001-1643
Soskuan tien uusi silta Ryyhän salmen yli.
L3-37-001-1644
L4 Tietoliikenne
epäselvä kuva
L4-03-001-1645
Pitkän parran kasvattanut Pekka Veijalainen postinhakumatkalla Elisenvaarassa.
EI NÄYTTÖKUVAA Aleks Kiurun sinetti hänen toimiessaan kyläpostin hoitajana vuosisadan alussa.
L4-20-001-1646
Postinkuljettaja Antti Kaartinen työssään. Kesällä kärryillä ja talvella reellä postimatka taittui.
L4-20-002-1647
EI NÄYTTÖKUVAA


L4-20-003-1648

Kurkijoen rantakylien postinkuljettajat. Vasemmalta Pekka Heinonen, joka vei postia Vätikän kylään, sitten Antti Kaartinen, Ihojärven ja Tervun kylien postiljooni, Ida Turunen, Lopotin ja maamiesopiston postin-kantaja sekä Juho Taskinen, joka vei postin Otsanlahden kylän pohjoisosaan ja Rummunsuon kylään.
EI NÄYTTÖKUVAA

L4-20-004-1649

Pekka Veijalaisen Chevrolet-merkkinen henkilöauto Elisenvaaran asemalla. Hän eli Post-Pekko kuljetti postia Kurkijoen Kirkonkylään ja jakoi postin myös matkan varrella postilaatikoihin. Samalla hän kuljetti matkustajia.
Anna Kuikka oli Kurkijoen puhelinkeskuksessa hoitajana.

L4-20-005-1650

EI NÄYTTÖKUVAA Hilda Rantala (o.s. Kuikka) oli Kurkijoen puhelinkeskuksessa hoitajana yhdessä sisarensa Annan kanssa.
L4-20-006-1651
EI NÄYTTÖKUVAA
L4-20-007
Aune Niskasen kokoelmasta:
Postinkuljettaja Pekka Veijalainen eli Post-Pekko Kurkijoella 1940-41. Hän ajatti Talvisodan ajan parran pois vasta Jyväskylässä keväällä 1941.
Aune Niskasen kokoelmasta:
Post-Pekko eli Pekka Veijalainen kantamassa postia Talvisodan aikana 1940 Kurkijoella.
L4-20-008
Lopotti. Postitoimistossa Hellin Koskinen, 1929?
L4-20-009 (L1225)